1403/02/20
  1403/02/20
0
0

قلقلک دادن به نوزادان بی خطر است یا مضر؟

1044 بازدید
قلقلک دادن کودک

آیا می توانید یک نوزاد را قلقلک دهید؟

قلقلک دادن کودک

قلقلک بچه ها می تواند آنها را بخنداند، اما در مورد نوزادان نمی توان همین حرف را زد. ممکن است در نهایت چند نوزاد لبخند مبهمی به شما بدهند، اما ممکن است بسیاری از آنها بلافاصله احساس را دوست نداشته باشند، شبیه بسیاری از بچه های بزرگتر یا بزرگسالان.
نوزادان به سختی می توانند آنچه را که احساس می کنند برقرار کنند. بنابراین، حتی اگر احساسات را دوست نداشته باشند، به هیچ وجه نمی توانند به شما اطلاع دهند، جدا از مواقعی که شدت آن زیاد می شود و ممکن است گریه کنند. در حالی که لمس سبک و شکم و پاشنه برای ایجاد احساسات مناسب است، باید قلقلک مناسب را کاملاً محفوظ نگه دارید تا زمانی که کوچولوی شما بزرگ شود و بچه ای شود که می تواند ارتباط خوبی برقرار کند.

شما قلقلک دوست دارید؟

پس چرا فکر می کنیم بچه‌ها از آن لذت می برند؟  بچه‌ها از قلقلک متنفرند، مگراینکه بتوانند شدت و مدت آنرا کنترل کنند. در غیراینصورت به کودک حس آزار می دهیم. به خواست کودک احترام بگذاریم.

هرگز کودک را بدون اجازه خود او قلقلک ندهید.این کار سبب پرخاشگر شدن او می شود. قدم اول در احترام به حریم خصوصی کودک، انجام ندادن کاری خلاف میل کودک است… قلقلک دادن بچه‌ها و سر به سر گذاشتنشان حتما برای پدر و مادر شیرین است، اما این کار از یک ساعت قبل از ساعت خواب کودک ممنوع است.

این ساعت را به فعالیت‌های آرامش بخش اختصاص دهید. برای فرزندتان کتاب بخوانید، آهنگ ملایم بگذارید یا حتی خودتان برایش ترانه زمزمه کنید. او را آنقدر آرام کنید تا بتواند سر ساعت، با آرامش پا به دنیای رویاها بگذارد.

 

مشکل مرتبط با قلقلک

در مواجهه با این فکر که ممکن است قلقلک برای بچه های شما مشکل ساز شود، اکثر والدین نمی توانند درک کنند که این مشکل چیست. کودک شما وقتی او را قلقلک می دهید می خندد، بنابراین مطمئناً او را خوشحال می کند، درست است؟ خوب، دقیقاً نه غلغلک منجر به واکنش خودکار برنامه ریزی شده در مغز می شود که معمولاً خنده است. هنگام غلغلک دادن، مغز فرد سیگنالهایی دریافت می کند که باعث می شود وی با خنده واکنش نشان دهد. بسیاری از کودکان، حتی وقتی که می خندند، از یک تجربه دردناک شکایت دارند. و از آنجا که پاسخ به صورت خودکار انجام می شود، بچه های بزرگتر ممکن است نتوانند جلوی خنده را بگیرند و با این حال از غلغلک دادن می خواهند که غلغلک بدهد. قلقلک، قادر به درک اینکه کودک درد می کند، معمولاً متوقف نمی شود زیرا کودک تمام مدت می خندد.

 

تصورات مربوط به قلقلک و رشد کودک

بسیاری فکر می کنند غلغلک دادن می تواند به کودک کمک کند تا سریعتر رشد کند زیرا واکنش فوری ایجاد می کند که شامل خنده، گریه و حتی ایجاد صدا می شود. در اینجا چند افسانه ذکر شده است که باید قبل از وارد کردن قلقلک در فعالیتهای روزمره کودک از آنها آگاه باشید.

۱- قلقلک به صحبت کودک کمک می کند

برخی می گویند غلغلک دادن می تواند نوزاد را فریب دهد و وادار و شروع به صحبت کردن کند. غلغلک نوعی تماس شدید بدنی با فرد است که منجر به خنده های غیرقابل کنترل می شود. بنابراین، لزوماً به کودک شما کمک نمی کند تا اولین کلمات خود را بیان کند. با این حال، احساسات نوری در بدن می تواند باعث قلقلک شدن فرد شود و از آنجا که نوزادان در مراحل اولیه نوزادی احساس لمس شدیدی دارند، این احساسات نوری می تواند تا حدی به رشد مهارت های زبانی آنها کمک کند.

بنابراین، هنگامی که او را با لمس های سبک و ساده روی پاها، کف دست، شکم و غیره و تکرار کلمات ساده درگیر می کنید، کمک به او برای ایجاد کلمات کوچک و مبهم می تواند موثر باشد. به عنوان مثال، به طور تکراری مانند “aaa” و لمس چانه کودک، به او یاد می دهید که برای مدتی دهان خود را باز کند و “aaa” بگوید. همین کار را می توان به روش های متعدد دیگری انجام داد.

 

۲٫ قلقلک می تواند باعث لکنت زبان در کودک شود

هیچ شباهتی به حقیقت وجود ندارد که غلغلک کردن می تواند ایجاد لکنت در کودک کند. لکنت ممکن است در سنین اولیه رشد کودک ظاهر شود ، اما هنوز علت واقعی آن هنوز به طور قطعی کشف نشده است.

۳٫ غلغلک دادن یک ورزش / فعالیت خوب برای نوزادان است

همانطور که قبلا ذکر شد ، غلغلک دادن منجر به خنده می شود ، که یک پاسخ برنامه ریزی شده است. با این حال ، این بدان معنا نیست که کودک از آن لذت می برد. قلقلک زیاد می تواند به درد قفسه سینه و معده منجر شود. وقتی قلقلک می دهند ، نوزادان نفس های کوتاهی می کشند و بنابراین هوا را نفس می کشند. این امر همچنین می تواند منجر به سکسکه نوزاد شود. بنابراین ، قلقلک به هیچ وجه تمرین خوبی برای نوزادان نیست.

اکنون که می دانید غلغلک دادن برای کودک شما فعالیت سالمی نیست

در اینجا روش های دیگری وجود دارد که می توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید

 

‌‌‏

راه های جایگزین ارتباط با کودک خود

اگر هدف شما این است که با فرزند خود ارتباط برقرار کنید، روش های دیگری برای انجام این کار وجود دارد به جای اینکه او را قلقلک دهید. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

  • کوچولوی خود را ببوس روی بینی او یا بازی کردن مردان انگشتی که از روی بدن او راه می روند بازی کند.
  • لمس آرام کف دست ، پاهای کودک شما نیز راهی سالم برای تحریک حرکت در اندام او و ایجاد پیوند است.
  • وقتی کودک شما بزرگ می شود ، می توانید برای او کتاب بخوانید و سطح بالاتری از ارتباط والدین و کودک را ایجاد کنید.
  • با کودکان بزرگتر ، می توانید بازی های کف زدن مانند Patty Cake ، Miss Mary Mack ، Tick-Tac-Toe ، Rocking Robins و غیره را انجام دهید.
  • در آغوش گرفتن فرزند خود ، اطمینان از اینکه او در کنار او هستید و پیشانی او را می بوسید ، از دیگر روش های تقویت پیوند خود با کودک کوچک است.

اگرچه ممکن است کودکی شما را درگیر مسابقات قلقلک کرده باشد ، اما لازم است بدانید که قلقلک دادن نوزاد گاهی او را آزار می دهد. ایجاد روش های بهتر و خنده دارتر از برقراری ارتباط با کودک کوچک خود می تواند به شما کمک کند که به آرزوی اتصال خود علاقه مند شوید.

آیا می دانستید نمی توانید خودتان را قلقلک دهید؟

چون مغز فرق بین اینکه دیگران شما را لمس کنند یا خودتان لمس کنید را تشخیص می دهد😁

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://yazdandoost.ir/?p=1555
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد قلقلک دادن به نوزادان بی خطر است یا مضر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

احمدرضا یزدان دوست
احمدرضا یزدان دوست هستم، کارشناس مدیریت کیفیت و فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ علاقمند به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی
مطالب بیشتر
برچسب ها: